Virke som komponist

Amdi Riis fortæller om sine første officielle kompositioner:

”Den første Melodi skrev jeg paa Apolloteatret, hvor jeg var Repetitør og Pianist. Det var da Operetten ”Pam Pam”, der skulde op, og man manglede en Sang til Edgar Hansen. Jeg skrev en. Den blev antaget, og der var ikke en Sjæl, der lagde Mærke til den. Det var den første Begyndelse. Den virkelige Chance fik jeg sidste Sommer af Ib Schønberg og Mogens Dam. Emil Reesen skulde have skrevet Musiken til ”Bonbonnièren” hos Nimb, men han havde ikke Tid, og saa fik jeg Lov at skrive Melodierne. Det førte til, at jeg ogsaa kom til at skrive Musik til Aase Ziegler til Ziegler-Kabaretten, og en af mine Melodier derfra, ”Smilet” med Tekst af Johs. Schmidt er lige nu udkommet paa Grammofon. Jeg skrev ligeledes Musik til nogle af Mogens Lorentzens Ting, og da han sendte den første af disse Tekster til Aase Ziegler, skrev han: Bed Amdi Riis, som jeg dels troede var en Dame og dels en Slagtermester, tage sig pænt af det!”(*)

Efter sangen til Pam Pam i april 1940 lykkedes det desuden Amdi Riis at få et par melodier med i varietéen ”Cirkus Ewans”, som spillede i Lorrys have i sommeren 1940. Han var også en blandt 4 komponister til sommerrevyen på Hornbæk Teater 1941.

Stig Lommer fik øje på talentet og antog ham som komponist til Hornbæk Revyen 1942. Her fik han sit folkelige gennembrud med "Kammerat med Solen", som blev sommerens landeplage. Året efter - Hornbæk Revyen 1943 - slog han sit navn fast med endnu en række pletskud, fx "Et spil om en Vej".

Op gennem 40'erne og 50'erne var Amdi Riis især huskomponist hos Stig Lommer og skrev revymelodier til Hornbæk revyerne, ABC Teatret og Tivoli revyerne. Senere satte han også sit præg på Helsingør revyerne og Cirkusrevyerne. Se listen over værker, kronologisk.

Amdi Riis skrev musik til 4 film:

Som noget af det sidste komponerede Amdi Riis musik til det nye medie – fjernsynet. I foråret 1962 skrev han sammen med forfatteren Epe en slags musical med titlen ”Forskellen er ens”, og i 1963 skrev de sammen sangrevyen ”Lirelej” med 13 helt nye viser. Revyen fik som helhed lunkne anmeldelser, men melodierne blev rost som kvikke og iørefaldende.

Amdi Riis drømte også om at skrive operetter – men det blev formentlig kun til den ene operettemelodi, som det hele startede med.

www.amdiriis.dk